Menjembatani Dikotomi Ilmu di Madrasah

Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Integratif-Inklusif

  • Sabilatus Syarifah UIN Prof.K.H.Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • M. Misbah UIN Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto
Keywords: Dikotomi ilmu; PAI integratif inklusif; Peran madrasah

Abstract

The dichotomy of knowledge in the Indonesian education system, which separates general knowledge and religious knowledge, has created challenges in integrating knowledge and religious values. This research analyzes the role of madrasahs in addressing this issue through integrative inclusive Islamic Education (PAI). Qualitative methods with literature review were used, and data were collected from academic books, journal articles, and other publications. The results show strategies for implementing integrative inclusive PAI in madrasahs, including curriculum revision, teacher training, educational facilities, and awareness campaigns. Implementation through thematic and collaborative learning allows madrasahs to contribute to creating a generation ready to face the challenges of globalization with a strong foundation of knowledge and religious values

References

Abdullah, F., Adib, H., & Misbah, M. (n.d.). Pengembangan Kurikulum PAI Berbasis Integratif Inklusif.
Achmad, S. (2019). PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN MATERI QUR’AN HADITS INTEGRATIF-INKLUSIF DI MADRASAH ALIYAH. 24(2).
Aliyahwati, T. (2019). MENINGKATKAN PERKEMBANGAN MORAL ANAK DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI MORAL IMPLISIT. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 3(2), 186. https://doi.org/10.24269/ajbe.v3i2.1878
Ashari, M. S. (2015). Kebijakan Dikotomi Pendidikan di Indonesia pada Masa Reformasi. 2.
Basyit, A. (2019). DIKOTOMI DAN DUALISME PENDIDIKAN DI INDONESIA. 4(1).
Batubara, I. A. (n.d.). Integrasi Ilmu Sebuah Konsep Pendidikan Islam Ideal.
Chasanah, M., & Ningsih, T. (2023). Analisis Empat Kompetensi Guru dalam Mengembangkan Pembelajaran IPS di MI Ma’arif NU Penaruban. Jurnal Kependidikan, 11(1), 105–117. https://doi.org/10.24090/jk.v11i1.8440
Fahmi, I. R., & Rohman, M. A. A. (2021). NON-DIKOTOMI ILMU: INTEGRASI-INTERKONEKSI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN: 2745-4584), 1(2), 46–60. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.750
Fuad, R., Iswantir, Akhyar, M., & Gusli, R. A. (2023). Strategi manajemen madrasah efektif dalam peningkatan kualitas belajar mengajar. Idarah Tarbawiyah:Journal of Management in Islamic Education, 4(4). https://doi.org/10.32832/itjmie.v4i2.15437
Hambali, Muh. & Mualimin. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Kontemporer. Divapress.
Hanifah, U. (2018). Islamisasi Ilmu Pengetahuan Kontemporer (Konsep Integrasi Keilmuan di Universitas-Universitas Islam Indonesia. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2). https://doi.org/10.19105/tjpi.v13i2.1972
Hasanah, A. (n.d.). Penguatan Karakter Kebangsaan Melalui Pendekatan Integratif pada Mapel Rumpun PAI di Madrasah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 2022. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.1900
Hasanah, N., & Zuhaida, A. (2018). DESAIN MADRASAH SAINS INTEGRATIF: INTEGRASI SAINS-AGAMA DALAM PELAKSANAAN DAN PERANGKAT PEMBELAJARAN. 13(1).
Hidayat, R. (2021). Implementasi model integrasi bimbingan dan konseling dalam pendidikan dan penerapannya di sekolah dan madrasah. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 9(1), 56. https://doi.org/10.29210/145500
Irwan Sutiawan & Lora Hamdarida. (2023). Madrasah Menghadapi Era Society 5.0. Guepedia.
Istianah, A., Maftuh, B., & Malihah, E. (2023). KONSEP SEKOLAH DAMAI: HARMONISASI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 11(3), 333–342. https://doi.org/10.37081/ed.v11i3.5048
Ity Rukiyah. (2022). Daya Saing Madrasah. Bening Media Publishing.
John M. Echols, & Hassan Shadily. (2000). Kamus Inggris-Indonesia: An EnglishIndonesian Dictionary (24th ed.). Gramedia.
Mansyuri, A. H., Patrisia, B. A., Karimah, B., Sari, D. V. F., & Huda, W. N. (2023). Optimalisasi Peran Pesantren dalam Lembaga Pendidikan Islam di Era Modern. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 101–112. https://doi.org/10.21154/maalim.v4i1.6376
Muslihat. (2020). Kepala Madrasah Pada PKKM. Deepublish.
Ngatminiati, Y., Hidayah, Y., & Suhardiman, S. (2023). Penggunaan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. 06(01).
Ni’mah, U. N. I., Elhady, A., & Mustofa, T. A. (2024). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Siswa Inklusi di Sekolah Menengah Pertama Kelas Delapan.
Nurdiyanto, N., Jamal, J., Isnaini, N. A., & Yulianti, F. (2023). Landasan Filosofis-Teologis dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 889–912. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4204
Putri Sabila, W., & Assegaff, S. (2023). Perencanaan Strategis Sistem Informasi Pada Madrasah Aliyah Nurussa’adah Sarolangun. Jurnal Manajemen Sistem Informasi, 8(1), 1–11. https://doi.org/10.33998/jurnalmsi.2023.8.1.757
Rahmawati, L. (2022). DIKOTOMI PENDIDIKAN DALAM PANDANGAN PENDIDIKAN ISLAM. Journal for Islamic Studies, 5(3).
Rochmawati, I. (2012). Optimalisasi Peran Madrasah Dalam Pengembangan Sistem Nilai Masyarakat. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 1(2), 161–172. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i2.39
Romlah, S., & Rusdi, R. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI PILAR PEMBENTUKAN MORAL DAN ETIKA. Al-Ibrah : Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 8(1), 67–85. https://doi.org/10.61815/alibrah.v8i1.249
Rozi, B. (2020). Problematika Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 33–47. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i1.204
Salim, A. (2022). DIKOTOMI ILMU PERSPEKTIF IMAM GHAZALI DAN PENGARUHNYA TERHDAP KEBIJAKAN PENDIDIKAN DI INDONESIA. 10(1).
Sulaiman, S., & Muflihin, H. (2021). Praktik Pembelajaran Inklusi dan Integratif dalam Mata Pelajaran PAI. TARLIM : JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 4(2). https://doi.org/10.32528/tarlim.v4i2.5236
Susanti, K. (n.d.). MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN ISLAM.
Yusuf, M., Hasiib, M. A., Alwi, A. M. S., & Faridah. (2022). PENGARUH DIKOTOMI ILMU TERHADAP KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. 2(2).
Zaenudin Idris. (2019). Dikotomi Ilmu dalam Perspektif dan Sejarah Islam. Karima
Published
2024-10-25
How to Cite
Syarifah, S., & Misbah, M. (2024). Menjembatani Dikotomi Ilmu di Madrasah: Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Integratif-Inklusif. Al Ashriyyah, 10(2), 157 - 170. https://doi.org/10.53038/alashriyyah.v10i2.195