Internalisasi Prinsip Moderasi Beragama dalam Mewujudkan Generasi Z Islam Moderat

  • Sabilatus Syarifah UIN Prof.K.H.Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Fahri Hidayat UIN Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri
Keywords: Religious Moderation; Generation Z; Moderate Islam

Abstract

The research explores the impact of internalizing values of religious moderation on shaping Generation Z towards practicing Wasatiyyah Islam. The research method employed is literature review, a research technique that focuses on data collection through the analysis of literature from various sources relevant to the research topic. The findings of the research indicate that religious education that encourages the internalization of values of religious moderation has a significant impact on shaping Generation Z, which tends to embrace Wasatiyyah Islam. Overall, education on religious moderation plays a crucial role, especially in the context of Indonesian society characterized by pluralism and multiculturalism. Comprehensive religious education curriculum and relevant teaching methods, aligned with the preferences of the digital-era Generation Z, play a crucial role. A profound understanding of religious moderation serves as the basis for fostering social harmony and appreciation for diversity. Education emerges as a key element in shaping a correct understanding of religion and engaging the younger generation, especially Generation Z.

References

Aceng Abdul Aziz, A. M., & A. Khoirul Anam. (2019). Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. Kelompok Kerja Implementasi Moderasi Beragama Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.

Agus Muhammad, S. M. (2021). Jalan Menuju Moderasi Modul Penguatan Moderasi Beragama Bagi Guru. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Aksin Wijaya & dkk. (2020). Berislam di Jalur Tengah. IRCiSoD.

Ali Muhtarom, M. M., & Ala’i Najib. (2021). Integrasi Moderasi Beragama dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Amelia Hidayati & Jaipuri Harahap. (2020). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Islam untuk para Z Generation. Guepedia.

Andung Dwi Haryanto, Dewi Puspitasari, & Mutammam. (2022). Penggambaran Nilai Moderasi Beragama dalam Tayangan Kartun Anak Nussa Rara dan Omar Hana. NEM.

Ardilla, M., Triani, I. C., Wahyuni, I. L., & Pare, E. T. (n.d.). PENANAMAN NILAI-NILAI MODERASI BERAGAMA DALAM BINGKAI PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN.

Baehaqi. (n.d.). Pesantren Gen Z: Reaktualisasi Nilai Moderasi Beragama pada Lembaga Pendidikan. Deepublish.

BPS Kabupaten Demak. (2021). Hasil Sensus Penduduk 2020. https://demakkab.bps.go.id/news/2021/01/21/67/hasil-sensus-penduduk-2020.html

Burhan, A. (2021). Kampus Islam di Era Generasi Z. Azka Pustaka.

Duski Samad. (2020). Best Practice Toleransi. PAB Publishing.

Febriyanti & Muhammad. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia yang Pro Gen Z. Inteligi.

Habibah, S. M., Setyowati, R. R. N., & Fatmawati, F. (2022). Moderasi Beragama dalam Upaya Internalisasi Nilai Toleransi pada Generasi Z. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 126–135. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.70

Indonesia, & Indonesia (Eds.). (2019). Moderasi beragama (Cetakan pertama). Badan Litbang dan Diklat, Kementerian Agama RI.

Lukman Hakim Saifuddin. (2019). Moderasi Beragama. Badan Litbang dan Diklat, Kementerian Agama RI.

Mastuki. (2020, June 11). Menjadi Muslim, Menjadi Indonesia (Kilas Balik Indonesia Menjadi Bangsa Muslim Terbesar). https://kemenag.go.id/opini/menjadi-muslim-menjadi-indonesia-kilas-balik-indonesia-menjadi-bangsa-muslim-terbesar-03w0yt

Mercia Karina & dkk. (2021). Gen Z Insights: Perspective on Education. UNISRI Press.

Muhammad Misbakul Munir. (2022). Karakter dan Kesejahteraan Finansial Untuk Gen Z: Penerapan Islamic Finance Sebagai Solusi. CV Green Publisher.

Muhtarom, A. (2020). Moderasi beragama: Konsep, nilai, dan strategi pengembangannya di pesantren (Cetakan pertama). Yayasan Talibuana Nusantara.

Ramdhani, M. A., Sapdi, R. M., Zain, M., Rochman, A., Azis, I. A., Hayat, B., Bashri, Y., Munir, A., Anam, K., Iksan, M., Muryono, S., Muhtarom, A., & Marbawi, M. (2021). Moderasi Beragama Berlandaskan Nilai-nilai Islam. Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Siti Kholisoh, I. A. (2021). 9 Aktivitas Hebat Pelajar Moderat. Kerjasama Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama.

Tety Nur Bayti & Desi Ariani. (2020). Gagasan Millenial & Generasi Z. Untuk Indonesia Emas 2045. Fianosa Publishing.

Yunita Faela Nisa, Laifa Annisa Hendarmin, & Debby Affianty Lubis. (2018). Gen Z: Kegalauan Identitas Keagamaan. Pusat Pengkajian Islam dan Masyarakat (PPIM) UIN Jakarta.

Published
2024-05-31
How to Cite
Syarifah, S., & Hidayat, F. (2024). Internalisasi Prinsip Moderasi Beragama dalam Mewujudkan Generasi Z Islam Moderat . Al Ashriyyah, 10(1), 61 - 79. https://doi.org/10.53038/alashriyyah.v10i1.179